Afbeelding
Eigen Foto

Aandacht voor de makers van kleding tijdens Fashion Revolution Week

Evenementen

HAARLEM Van 18 tot 24 april is de Fashion Revolution Week. Deze wereldwijde beweging wil consumenten bewuster maken van de kledingindustrie. Dat gebeurt onder andere met de hashtag #whomademyclothes.

Ashna Chhatta, duurzame mode-expert, was zeven jaar projectmanager van Fashion Revolution Nederland: “In 2013 stortte Rana Plaza in. In dit gebouw in Bangladesh zaten vooral textielfabrieken waar ongeveer vijfduizend mensen werkten. De fabrieken produceerden voor bekende merken en winkels, zoals Benetton, Mango en Primark. Het instorten van de fabriek met al die mensen die om het leven kwamen schudde de wereld wakker. De ramp was de aanleiding om de Fashion Revolution Week op te richten. We vragen dan aandacht voor de makers van onze kleding: wie zíjn zij? Ook proberen we modemerken aan te sporen voor betere arbeidsomstandigheden te zorgen. Iedereen kan meedoen met de Fashion Revolution Week. Hoe meer mensen er meedoen, hoe meer bewustzijn we creëren voor de oneerlijke omstandigheden in de kledingindustrie.”

Meedoen met de Fashion Revolution Week is simpel. Ga op de foto met een favoriet kledingstuk en zet deze op social media. Tag daarbij het kledingmerk en stel de vraag: wie heeft mijn kleding gemaakt of gebruik de hashtag #whomademyclothes.

In de nieuwe aflevering van de podcast Haarlems Duurzaam Textiel vertelt Ashna Chhatta over het belang van betere omstandigheden in de kledingindustrie. En hoe we daar zelf aan kunnen bijdragen. Ook gaat ze in gesprek met Haarlemmers om te vragen wat zij al weten over duurzame kleding. Beluister hem hieronder of via de podcast app.


advertentie
advertentie