Afbeelding
Bevrijdingspop/Archie Backx

Oekraïne niet ver weg op herdenkingsconcert in Haarlemmerhout

Evenementen

HAARLEM Na twee digitale edities is er op 4 mei weer live herdacht in de Haarlemmerhout. Tijdens het Bevrijdingspop Herdenkingsconcert trad het Kennemer Jeugd Orkest op, samen met Rilan & The Bombardiers. Dochter van Haarlemse verzetsstrijders Mirjam Vrees en stadsdominee Tom de Haan deelden hun verhalen van (on)vrijheid. De inleiding van het concert werd verzorgd door Bevrijdingspop-voorzitter Bernt Schneiders.

“Oorlog brengt het slechtste in mensen naar boven”, aldus Schneiders. “Het komt dan aan op moedige mensen die opstaan om de vrijheid met hand en tand te verdedigen, zelfs tot de dood erop volgt”. Een duidelijke verwijzing naar Oekraïne, een thema dat deze avond logischerwijs vaker terugkeert.

“Kun je eigenlijk herdenken wat je niet hebt meegemaakt?”, vroeg stadsdominee Tom de Haan zich af. “Kun je wel vieren waar je zelf niet bij was?” De Grote of Sint Bavokerk waar De Haan werkzaam is, heeft hij niet eigenhandig opgebouwd. “Wij waren er niet bij”, zo hield hij het publiek voor, “toen de Haarlemmerhout werd aangelegd. Maar de wereld is aan ons doorgegeven en vrijheid is een wonder van vertrouwen”.

‘Cedo Nulli’, ik wijk voor niets of niemand. Dit van Erasmus afkomstige thema prijkt voorop het oorlogsdagboek van Netty Offers. Haar dochter Mirjam Vrees nam het publiek mee langs het verhaal van haar ouders, beiden verzetsstrijders in Haarlem-Oost. In de dagboeken van haar moeder staan veel verwijzingen naar Russische overwinningen op de Duitse bezetter, in steden als Charkov en Odessa. Steden die nu ook weer in het nieuws zijn – de bevrijder van toen is de bezetter van nu. Vrijheid ís niet vanzelfsprekend.

Het Kennemer Jeugd Orkest onder leiding van Matthijs Broers trad op het (digitale) Herdenkingsconcert van 2021 al eens op met Rilan & The Bombardiers. Die samenwerking smaakte naar meer. Nummers als Night Train, Free Man en Randy Newmans In Germany Before The War klonken vanaf het hoofdpodium van Bevrijdingspop nog indrukwekkender. Een Oekraïens nummer Elegy voor harp en strijkers van Alla Pavlova legde ook muzikaal de link met de huidige oorlog.

Naast het podium werden beelden getoond vanuit de Corridor van de Vrijheid, in samenwerking met het Noord-Hollands Archief. Achter het orkest werden na de eerste maat van het concert doorlopend namen geprojecteerd van mensen die in de oorlog gevallen zijn. Dit loopt door tot en met het einde van Bevrijdingspop 2022.

advertentie