Bert Voskuil komt met nieuw boek: ‘Een derde van alle kunst is vals’

Kunst

HAARLEM Bij Uitgeverij Just Publishers verschijnt eind volgende week het nieuwste boek ‘Meestervervalsers’ van Bert Voskuil. De voormalig misdaad- en onderzoeksjournalist duikt in dit boek opnieuw in wereld van de valse kunst. Uit het voorwoord met Arthur Brand, volgens de London Times de beroemdste kunstdetective ter wereld: “Een derde van alle kunst is vals. Velen schatten dat nog hoger, tot wel 70 procent.

Welke Nederlander is met 20.000 vervalsingen de meest productieve vervalser ooit? Of wat te denken van het verhaal over de grote Michelangelo, die als 21-jarige een bronzen Grieks beeld in marmer vervalste.. Auteur Bert Voskuil dook in de schimmige wereld van de valse kunst en zocht naar de praktijken en motieven van de meestervervalsers. Zo onthult hij in dit boek dat vervalser Geert Jan Jansen kunst die hij onder eigen naam verkoopt in China laat schilderen. Voskuil is zelf een meester in het vertellen over de schilderkunst die hem zo mateloos boeit. Dit boek staat dan ook vol met de beste, onwaarschijnlijkste, gekste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over de grootste meestervervalsers. Velen van hen liepen uiteindelijk door toeval en onbenulligheid tegen de lamp. 

Bert Voskuil is een groot kunstliefhebber en frequent museumbezoeker. Niet alleen de meesterwerken fascineren hem, de verhalen erachter intrigeren hem mateloos. In de afgelopen decennia vergaarde hij de meest geweldige, bijna ongeloofwaardige nationale en internationale verhalen over vervalsingen, die hij diepgaand heeft onderzocht op hun waarheidsgehalte. 

Zo noemden 76 kunstexperts ‘De Emmaüsgangers’ van Han van Meegeren een van de mooiste schilderijen, ooit door Vermeer gemaakt. Dat was hetzelfde doek dat Van Meegeren via een stroman aan kunsthandel Duveen had laten aanbieden. Hun vernietigende oordeel: “This is a rotten fake”. Maar Nazi kopstuk Hermann Goering kocht later wel een andere fake-Vermeer van hem. Dat was toen het duurste schilderij dat er ooit was verkocht. Daarmee viel Van Meegeren ook door de mand. 

‘Meestervervalsers’ vertelt ook de geschiedenis van Mark Landis die talloze valse kunstwerken schonk aan musea waar ze jarenlang te bewonderen waren. En hoe kon het gebeuren dat kunstkenners vele miljoenen betaalden voor de doeken van John Myatt die hij met supermarktverf schilderde? Of een onbekende chinees voor 80 miljoen aan valse moderne meesters produceerde in het Knoedler schandaal7 Waarom verstopte Tom Keating boobytraps in zijn vervalsingen, zodat als er een x-ray opname van werd gemaakt, het woordje ‘fake’ oplichtte? 

Of het verhaal over de altijd ongestrafte Eterman, die gespecialiseerd was in grote Hollandse Meesters en een hele kast vol goudstaven in zijn bezit had. Robbert de Bakker die voor bijna een miljoen euro aan valse Heyboers maakte. Robert Driessen die meer beelden van Giacometti goot dan de Zwitserse meester zelf. En dat van Beltracchi, die zijn vrouw Helene op een oud gemaakte, geënsceneerde foto liet poseren als haar grootmoeder. Op de opzettelijk wat vage foto hingen wel zijn vervalsingen aan de muur. En zijn kopers betaalden miljoenen omdat ze geen enkele twijfel meer hadden of die kunst echt was.

Bert Voskuil werkte vele jaren als journalist voor Libelle en Nieuwe Revu. Daarnaast was hij een paar jaar adviseur bij het TV- programma van Peter R. de Vries. Hij is auteur van diverse boeken, van o.a. Achter tralies, jarenlang het meest uitgeleende boek in de gevangenisbibliotheken. Acht jaar lang was Voskuil tevens begeleider van een schrijf- en dichtclub van (ex-) daklozen in Haarlem. Zelf schreef hij als dichter de bundel Ontheemd. Kunstliefhebber Bert Voskuil is auteur van het vermakelijke boek Verfstreken, vol anekdotes over schilders. Hij was onderzoeks- en misdaadjournalist en schreef boeken over de gevangenis, moordenaars en Marco van Basten. 

Het boek ‘Meestervervalsers’is vanaf volgende week voor de adviesprijs van 20 euro te koop bij de betere boekhandel.

Afbeelding
advertentie
advertentie