
Wieger (l) heeft meegewerkt aan 'De Koenstlijn'
(Ellen Toledo)Kunst snuiven op kleine 300 locaties tijdens Kunstlijnweekend
HAARLEM Tijdens het Kunstlijn weekend van zaterdag 6 en zondag 7 november kon op heel wat plekken in Haarlem en omgeving van diverse soorten kunst genoten worden. Op maar liefst 288 locaties dit jaar. Vorig jaar ging de Kunstlijn dankzij corona niet door en ook dit jaar hingen er donkere wolken van nieuwe maatregelen boven het kunstweekend, maar gelukkig bleef het bij het verplicht dragen van een mondkapje op de deelnemende locaties en het tonen van een QR-code. Het thema van de Kunstlijn was dit jaar ‘Verlichte Verdwaling’
Het Kunstlijnweekend werd vrijdag in de Kloostergangen geopend door burgemeester Jos Wienen, Kunstlijn-directeur Joke Breemouer en theatermaker Steef de Jong. Wethouder Marie-Thérèse Meijs verwoordde goed wat de essentie van het weekend was: “Het mooie van de Kunstlijn is dat je letterlijk kunt verdwalen in de kunst”, zo zei ze.
Naast werk van diverse volwassen kunstenaars uit de hele regio was er ook voor de derde keer een Kinderkunstlijn. Het is te merken dat dit evenement steeds succesvoller wordt want hele schoolklassen maakten dit jaar onder begeleiding van professionele kunstenaars kennis met de wonderschone wereld die Kunst heet. Ook het werk van de kinderen was op meerdere plekken te bezichtigen.
Ook in Heemstede was werk van kinderen te zien. In De Luifel, het centrale startpunt van de Kunstlijn in Heemstede, stond een vrolijk gekleurde koe van ‘De Koenstlijn’, gemaakt door leerlingen van De Evenaar en Icarus samen met Mike Doodeman van Plexat/WIJ Heemstede.
In de Luifel was ook een foto-expositie te zien van Dimitri Röllich. “Fotografie en schilderkunst passen goed bij elkaar”. vertelt Dimitri. “En de foto’s zelf zijn ook combinaties van verschillende foto’s”. Als voorbeeld laat hij een serie foto’s van de Molenplas in Haarlem zien, die gecombineerd met acrylverf, vier keer dezelfde compositie laten zien in de winter, lente, zomer en herfst.
Beeldend kunstenaar Jacintha Reijnders exposeerde in zaal 2 met schilderijen van zeegezichten en landschappen in warme tinten, geschilderd met ei-tempera, een verfsoort die bestaat uit verschillende kleurpigmenten. “Ik werk met ei-tempera, de duurste verf die er is”, vertelt Jacintha. “Sennelier maakt het in Parijs. Het is hele dunne verf, je werkt met hele dunne lagen over elkaar heen, je laat het een paar dagen drogen, dan ga je weer verder en zo bouw je het helemaal op, al die verschillende kleurnuances, dat is een beetje de techniek van mij”.
Ellen Toledo




