Afbeelding
Gert Jan van Rooij

Jacob Jordaens, een eigenzinnige meester, Pronkkamer te bezichtigen in Frans Hals Museum

Kunst

HAARLEM Tot grote vreugde van de gehele cultuursector werd vorige week dinsdag bekend gemaakt dat alle musea, de horeca en (pop)podia voorlopig weer open kunnen tot 22.00 uur. En gelukkig is er de komende tijd weer genoeg te beleven op het culturele vlak! Aanrader is een uitje naar de tentoonstelling ‘Thuis bij Jordaens’ die wegens succes is verlengd en nog tot en met 8 mei te zien is in locatie Hof van het Frans Hals Museum. 

‘Thuis bij Jordaens’ is de eerste monografische tentoonstelling van deze tijdgenoot van Rembrandt, Frans Hals en Vermeer in Nederland en hoewel de Antwerpse meester wellicht minder bekend is dan zijn tijdgenoten, is zijn werk net zo zwierig, menselijk en eigenzinnig als dat van Frans Hals. De bezoekers van de tentoonstelling kunnen zich in het Frans Hals Museum laten verrassen door de verhalen achter de vernuftige en soms geestige schilderijen van Jordaens. 

Na het overlijden van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck, was Jacob Jordaens de belangrijkste kunstenaar uit Antwerpen. De losse penseelstreek en vrolijke composities vol naakten maakte hem populair bij de rijke burgerij. Jordaens werkte voor de kerk, voor rijke koopmannen, maar ook in de Noordelijke Nederlanden voor de Oranjes. In het Frans Hals Museum is de pronkkamer van Jordaens’ huis nagebouwd.

De tentoonstelling neemt de bezoekers van het museum mee in de rijke wereld van de Antwerpse meester. Wie voor de fraaie schilderijen staat, vraagt zich gelijk een ding af: Waarom is Jordaens bij het grote publiek minder bekend dan zijn tijdgenoten Van Dyck en Rubens? De doeken tonen fraaie kleurrijke taferelen, die met veel oog voor detail en groot vakmanschap geschilderd zijn. Wellicht dat deze tentoonstelling de bekendheid van deze ‘vergeten’ Antwerpse meester vergroot in Nederland.

Voor de tentoonstelling ‘Thuis bij Jordaens’ heeft het Frans Hals Museum alles uit de kast getrokken. De werken hangen in de hedendaagse reconstructie van de showroom waar de Antwerpse meester klanten uit de gegoede burgerij ontving. De deuren en het plafond van de pronkkamer zijn op uiterst fraaie wijze beschilderd en de inrichting met spiegelvloer zorgt ervoor dat de gerestaureerde schilderijen nog meer overrompelen. Aan de tentoonstelling was net voor de lockdown de Serenade toegevoegd, een van Jordaens’ topstukken waar hij ook zichzelf op heeft verbeeld. Bezoekers kunnen nog tot en met 8 mei genieten van de vrolijke schilderijen en zich in de pronkkamer met spiegelvloer thuis wanen bij Jordaens.

Kijk voor meer informatie op franshalsmuseum.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie