
Klanten persoonlijk benaderen met direct mail
Bezorgers en postbodes hebben het druk in deze tijd van het jaar. Zeker nu we elkaar minder mogen zien is post in de brievenbus en bezorging aan huis een uitkomst voor veel mensen en bovendien gezelliger dan alleen online contact. Een kaartje, brief of cadeautje doet toch meer dan een appje of een like op Facebook of Instagram. Ook ondernemers kunnen door fysieke post te versturen oftewel direct mail verzenden aan klanten of potentiële klanten opvallen tussen al het digitale geweld. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om met direct mail de aandacht te vestigen op je product of dienst.
Een direct mail campagne opzetten doe je niet zomaar. Het is best veel werk en kan ook aardig wat kosten met zich meebrengen. Je moet dus goed nadenken over aan wie, wanneer en hoe je dit gaat doen. Heb je iets te vieren zoals een jubileum of een opening dan is dat een mooie aanleiding voor een direct mail aan je klanten. Vergeet ook de lokale media niet uit te nodigen. Voor je begint moet je nadenken over het doel van de direct mail campagne en de manier waarop je gaat eten of je dat doel ook bereikt.
De mogelijkheden voor direct mail zijn eindeloos. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen je trouwe klanten aan het eind van het jaar of vlak voor de zomer een kaart te sturen om ze te bedanken voor hun klandizie of de fijne samenwerking bij een project dat je voor ze deed. Wil je juist nieuwe klanten winnen dan is een proefpakketje van je producten misschien een goed idee. Geef je creativiteit de ruimte en kies een vorm die echt bij jou past. Dan bereik je ook de klanten die bij jou passen.
Hulp
Je hoeft zo’n campagne niet helemaal alleen uit de grond te stampen, Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het vormgeven en versturen van direct mail. Het is niet gek om gebruik te maken van hun diensten. Alleen al het verzamelen van de juiste adressen is een hele klus. Ook moet je best voorzichtig zijn met zomaar mensen benaderen, daarvoor gelden allerlei privacyregels. Direct mail kan veel opleveren, maar je kan de plank ook misslaan. Met verouderde adressen, of een te algemene benadering is de kans groot dat je post ongezien bij het oud papier belandt en in het ergste geval levert het je vooral een slechte naam op.
Het is slim om je direct mail te voorzien van een reactie-adres en eventueel ook een reactie formulier mee te sturen. Zelfs van een negatieve reactie kun je veel leren. En een ‘retour afzender’ helpt je bij het opschonen van je adressenbestand. Maar het is leuker om je klanten iets aan te bieden waar ze zich voor kunnen aanmelden. Een uitnodiging voor een proeverij van je producten of een kijkje achter de schermen van je bedrijf of een kortingsactie speciaal voor de ontvangers van je brief bijvoorbeeld. Met de respons daarop krijg je een beeld van hoe goed je actie is aangekomen.