Afbeelding
Photo by Robert Anasch on Unsplash

Fietskoeriers Haarlem doken in wagenwijd gat in de markt

Partnercontent

Met een steeds meer autoluw wordende binnenstad, afnemende parkeermogelijkheden en de onzekerheid over openingstijden van winkels en horeca blijken de verschillende fietskoeriersdiensten in Haarlem in een wagenwijd gat in de markt te zijn gesprongen. Enkele jaren geleden had geen enkele ondernemer de coronacrisis voorzien. Veel bedrijven hebben ermee te kampen, zo niet de ondernemers die groene pakketbezorging aanbieden. 

Makkelijker dan een koeriersdienst met auto’s

Voor het opzetten van een fietskoeriersdienst is in de basis niet veel nodig behalve een KvK-nummer, een telefoon en natuurlijk een fiets. Zo bestaan er veel eenmans-fietskoeriersdiensten in het hele land. Haarlem kent, afgezien van de bekende horeca-bezorgdiensten, in ieder geval drie van deze geregistreerde bedrijven. Ze lijken het voor wat betreft de binnenstad te winnen van de vierwielers. Een wagenpark kopen en onderhouden, per voertuig de autoverzekering vergelijken, geschikte chauffeurs vinden en inhuren; het opzetten van een traditionele koeriersdienst loopt veel meer in de papieren. Laat staan wanneer men het toenemende belang van duurzaamheidsgedachte meeweegt. 

Autoluwe binnenstad: koren op de molen

Alles kan immers duurzamer, zodat voor bezorgers op pedalen een gat in de markt ontstond. Daarbij is een fiets mobieler, zeker in een stad die steeds meer autoluw wordt. Ook het parkeren wordt moeilijker en duurder, op deze kaart is te zien dat wie überhaupt gratis wil parkeren daar een wandeling van minimaal een kwartier richting binnenstad voor over moet hebben. Nog meer koren op de molen van een fietskoeriersdienst, die als kers op de taart meer bewegingsruimte krijgt. 

Fietsenoverlast

Die bewegingsruimte werd uitgebreid door de coronacrisis. Horecaondernemers namen contact op met diverse bezorgdiensten, lokale of landelijk bekende bedrijven die maaltijden bezorgen. Dat gebeurde naast de reguliere bezorg-branche per fiets, die al voor corona actief was en deze wind in de rug niet zag aankomen. Daarbij kunnen ze deels rekenen op de publieke opinie. Enerzijds moedigt men massaler dan ooit het duurzaamheidsstreven aan, aan de andere kant ontstond er met de steeds autoluwere binnenstad irritatie over (bak)fietsen. Niet alleen vanwege het vaak lukraak parkeren, ook vanwege de snelheid waarmee door smalle straten wordt gereden. Aan het eerste probleem wordt gewerkt, voor het tweede valt er nog het een en ander te winnen. 

Vooruitgedacht

Het is dan ook het enige zuchtje wind tegen dat de fietskoeriers te verduren krijgen. In overdrachtelijke zin dan, want in het najaar en de winter is het een zwaar beroep. Maar steeds minder eenzaam, zoals de Haarlemmer klassieker Jimmy ooit schetste. Fietskoerier Haarlem, Send It Fietskoeriers en Spoednik Fietskoeriers, de drie bekendste spelers op de Haarlemse markt, hebben op het gebied van duurzaamheid goed vooruitgedacht, zoals het een ervaren fietser in een drukke fietsstad betaamt.

advertentie