Afbeelding
Foto: Shutterstock

Waar moet je op letten bij het verzenden van pakketten vanuit jouw webshop?

Partnercontent

De economie is het afgelopen decennium gigantisch veranderd. Waar vroeger mensen naar een winkelstraat gingen om hun aankopen te doen, zijn webshops de huidige grote spelers op alle markten. Maar webshopeigenaren hebben het niet per se makkelijk. Het verzenden van pakketten vanuit jouw webshop is namelijk niet zonder obstakels. En een klant die een pakket te laat ontvangt of zelfs helemaal niet, zal gegarandeerd omzet kosten. We begrijpen volkomen dat je horrorscenario’s als dit graag wilt vermijden. Daarom geven we graag enkele tips waar op te letten met vanuit jouw webshop pakketten versturen naar klanten.

Een betrouwbare koerier

Het eerste wat je goed voor elkaar wilt hebben, is een betrouwbare koerier. Een betrouwbare koerier neemt veel stress weg van webshopeigenaren. Ze weten namelijk zeker dat een bekwame koerier zakelijke pakketten of pakketten voor consumenten op het juiste adres bezorgt. Daarnaast gebeurt dit met een koerier die te vertrouwen is op het juiste tijdstip. Een klant wil namelijk niet voor niets op zijn of haar pakket wachten. Wees daarom zeker van jouw zaak en kies voor een koerier waar je op kunt bouwen.

De juiste informatie

Het tweede waar je op wilt letten met pakketten versturen vanuit jouw webshop, is dat je de juiste informatie hebt. Met de verkeerde informatie kan het leveringsproces op een eenvoudige wijze worden verstoord. Er zijn simpele redenen waarom dit mis kan gaan. Denk dan aan een klant die zijn of haar adres niet op het formulier heeft ingevuld. Dit soort problemen kun je vermijden door vlakken als het bezorgingsadres verplicht te maken bij het invullen van het formulier. Zo weet je zeker dat het pakket goed aankomt.

Duidelijke communicatie

Ook is het cruciaal om te letten op de communicatie die plaatsvindt bij de levering van pakketten voor consumenten of zakelijke pakketten. Een miscommunicatie kan namelijk desastreuze gevolgen hebben. Denk dan een koerier die zegt dat hij een spoedpakket aflevert om negen uur, maar deze persoon het achteraf over negen uur’s avonds had. Zorg er daarom voor dat het onmogelijk is om iets verkeerd te communiceren. Dit bespaart je veel stress en verlies van jouw tijd op de lange termijn.

Een eenvoudige logistieke oplossing vinden

Tot slot is het belangrijk om op het logistieke proces te letten. Vele bedrijven hebben namelijk last van een bottleneck in het bezorgingsproces. Dit kan door miscommunicatie of een onbetrouwbare koerier komen, maar komt ook door allerlei andere factoren geregeld voor. Daarom is een platform dat webshopeigenaren hun bezorging laat inboeken een goede manier om al dit soort problemen te vermijden. Bedrijven als KeenDelivery zorgen ervoor dat de boekingen gekoppeld worden aan vervoerders. Daardoor is er een logistieke oplossing gevonden dat ook nog eens het leven van webshopeigenaren makkelijk maakt. Houd dus goed in de gaten op welke vlakken van jouw webshop er een logistieke verbetering plaats kan vinden. Zo blijf jij al jouw concurrentie mooi een stapje voor.

advertentie