Afbeelding
Copyright (c) 2016 Stokkete/Shutterstock.

Als lokale ondernemer goed gevonden worden: hoe werkt dat?

Partnercontent

Ondernemers zetten steeds vaker in op hun lokale vindbaarheid op het internet. De tijd dat men massaal voor een bord langs het voetbalveld of een advertentie in de lokale krant koos lijkt voorbij te zijn. Het internet heeft ondernemers veel te bieden; het helpt hen een ruimere doelgroep te bereiken en daarmee hun omzet te verhogen. Om daadwerkelijk goed gevonden te worden in de zoekmachine, schakelen veel ondernemers een internet marketing bureau in. Zoekmachine optimalisatie is een breed begrip, wat in de basis uit drie componenten bestaat. Het kost even, voordat men voldoende kennis over deze onderdelen heeft om zelf aan de slag te kunnen gaan met SEO. In dit artikel lees je er meer over.

SEO bestaat uit verschillende factoren

Zoals reeds genoemd richt een SEO specialist zich doorgaans op drie verschillende componenten. Goed gevonden worden in de zoekmachine begint bij het publiceren van relevante, waardevolle content voor de bezoeker. Op je website probeer je een vraag van een bezoeker te beantwoorden. Het is belangrijk om vooraf te bedenken welke vraag dit is. Welke zoekterm gebruikt een bezoeker om jouw website te vinden? Het vinden van deze zoektermen is makkelijker, wanneer je er een tool voor gebruikt. Vaak heeft een SEO specialist de beschikking over dergelijke tools. Zo hoef je ze zelf niet aan te schaffen!

Linkprofiel uitbouwen met gastblogs 

Naast het toevoegen van relevante content aan je website, is het belangrijk het aantal naar jouw website verwijzende websites te vergroten. Dit doe je bijvoorbeeld door een aantal gastblogs te schrijven, welke je door anderen kunt laten publiceren. Niet alleen interessant voor diens bezoekers, maar ook bijdragend aan het verbeteren van je (lokale) vindbaarheid in de zoekmachine. Naast deze gastblogs zijn er verschillende andere manieren waarop je het aantal verwijzende websites kunt verhogen. Denk bijvoorbeeld ook aan de verschillende startpagina’s waarop je een link naar je website kunt laten plaatsen. Belangrijk bij het werken aan een linkprofiel is het beoordelen van de waarde van een website die naar de jouwe verwijst. Kijk bijvoorbeeld naar de autoriteit hiervan, het aantal bezoekers en het linkprofiel van zo’n website zelf.

Technische optimalisatie van pagina’s

Een derde factor die bepalend is voor de vindbaarheid is de techniek achter de website. Hoe snel laden de pagina’s bijvoorbeeld? Er zijn een aantal manieren waarop je de laadsnelheid kunt verbeteren. Dit doe je bijvoorbeeld door afbeeldingen te verkleinen. Er zijn handige tools beschikbaar die je hierbij helpen. Zo hoef je de afbeeldingen niet stuk voor stuk te verkleinen. Een andere methode om de laadsnelheid te verbeteren, is het terugdringen van het aantal plug-ins wat op de website gebruikt wordt. Men is geneigd steeds meer plug-ins en extensies toe te voegen. Ze zullen de website eerder schaden, dan dat dit een meerwaarde biedt.

advertentie