Afbeelding
Foto: Pixabay

Ben je een expert in jouw vakgebied? Begin er dan over te bloggen!

Partnercontent

Als je als werkende een zekere mate van expertise hebt opgebouwd die mogelijk uniek is, maar in elk geval een zekere autoriteit geeft, is het zonde om deze verloren te laten gaan. Zeker in de huidige tijd, waarin het internet ervoor zorgt dat zelfs het kleinste stukje informatie tot in alle uithoeken van de wereld vindbaar is. Het is dan ook helemaal geen slecht idee om jouw kennis vast te leggen. Een mooie manier waarop je dat zou kunnen doen, is door jouw vakkennis met de wereld te delen in een blog. Een blog maken is makkelijker dan je denkt: zo zijn er tal van geschikte templates beschikbaar om je blog er flitsend uit te laten zien. We zullen zo’n template uitvoerig aan bod laten komen in dit artikel.

Het avontuur begint met het perfecte blog template

Hoe begin je met bloggen? Nou, met het aanmaken van je blog natuurlijk. Zonder platform is het niet mogelijk om ergens te beginnen met schrijven. Ja, je zou je levenswerk ervan kunnen maken om overal en nergens te gastbloggen, maar zonder backup of eigen werk, zullen andere bloggers zich afvragen wat ze aan jou hebben. Het komt er dus op neer dat je een platform nodig hebt om je blog te starten.

Een heel geschikt platform voor beginnende én meer ervaren bloggers is Wix. Hier kun je gemakkelijk een template voor je blog kiezen, waarbij je de keuze hebt uit verschillende designs. Zo weet je zeker dat je altijd een template tot je beschikking hebt dat aansluit bij je doelgroep. Wat Wix beter maakt dan vergelijkbare websites, is dat zij de Wix Owner-app hebben. Hiermee kan je zelfs onderweg aanpassingen aan je blog maken, waardoor een moment van inspiratie nooit verloren gaat.

Welke onderwerpen kun je bedenken?

Natuurlijk wil je graag je vakkennis omzetten in een blog, maar niet ieder onderwerp zal even geschikt zijn. Je moet met andere woorden een vertaalslag maken van je kennis naar een blog die lezers interessant, leuk en aantrekkelijk vinden, en hen verder helpt met hun vragen of problemen. Je moet met andere woorden bedenken wat je zelf graag had willen lezen toen je nog een beginner was. Tegen welke problemen liep je destijds aan en hoe heb je ze opgelost? Schrijf daarover en help andere professionals op weg met jouw kennis. Daarnaast moet je ook nadenken over de schrijfstijl van je blog. Een zeer droge en extreem zakelijke stijl zal lezers niet meteen (of zelfs helemaal nooit) interesseren, maar door al te frivool te schrijven, met humor en een kwinkslag, kan je ook de plank misslaan. Je moet een tone of voice vinden die daar tussenin zit en makkelijk wegleest.

Hoe trek je lezers naar je blog?

Een blog heeft lezers nodig en als je niet wilt dat alleen je tante, vrienden en moeder je bezoekers zijn op je website, moet je de zaakjes qua SEO op orde hebben. SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, betekent kort gezegd dat je de juiste links, keywords, en (sub)titels gebruikt om goed te ranken in met name de zoekmachine Google. Hoewel veel SEO-experts uit een tijd stammen waarin we blogs nog vol zoekwoorden stopten, is de keyword-dichtheid de laatste jaren wat naar de achtergrond geschoven – tegenwoordig gaat  kwaliteit boven kwantiteit. Je steekwoorden moeten passen bij de zoekintentie en teksten moeten niet te complex en lang zijn. Als je hier als zakelijk blogger zelf niet uitkomt, kun je altijd een SEO-expert inhuren. Je kunt ervan op aan dat zij makkelijk te vinden zijn op Google, want zij weten hoe SEO werkt. Het doel van een SEO expert is altijd om meer lezers naar je blog krijgen. Vervolgens meet je het aantal bezoekers met een analysetool, zoals Google Analytics.

Posten op sociale media of bloggen: waarom het samengaat

Sinds de opkomst van sociale media lijkt bloggen wat achterhaald. Maar dat is een misvatting die bestaat onder internetgebruikers. Eigenlijk gaan sociale media en blogs al jarenlang hand in hand. Toen blogs begonnen op te komen, hadden we al Hyves, en Facebook volgde niet veel later. Veel bloggers delen dan ook juist hun blogs op sociale media om meer aandacht voor de blogs te genereren. Blogs geven meer diepgaande informatie over jouw vakgebied, terwijl een post op sociale media (zoals Facebook, maar ook Twitter en LinkedIn) eerder functioneert als een soort kapstokje waaraan je jouw nieuwe blog hangt.

Conclusie: bloggen is een blijvertje

Bloggen over je vakkennis is niet alleen belangrijk om een succesvolle blogger te worden. Het kan ook belangrijk zijn voor je website als je een ondernemer bent. In dat geval is niet bloggen op zichzelf het uiteindelijke doel van je schrijfsels, maar het trekken van lezers naar je website om jouw website zichtbaarder te maken in zoekmachines. Want stel dat je sokken wilt verkopen, dan is het goed om naast een mooie website met veel variatie aan gunstig geprijsde sokken ook af en toe ook een blog te wijden aan sokken, bijvoorbeeld om mensen uit te leggen wat het belang van goed passende sokken is. Op die manier wordt beter zichtbaar waar je als ondernemer mee bezig bent. Mocht je echt expertise krijgen in jouw vak, dan kun je er ook over nadenken om gastblogs te schrijven met links naar jouw website. Op die manier zul je ook weer beter scoren in de al eerder genoemde Google ranking. Bloggen zal daarom niet snel verdwijnen in de toekomst als communicatievorm. Het is en blijft een belangrijk middel om zichtbaarheid te vergroten maar ook om kennis op een open en toegankelijke manier te delen.

advertentie
advertentie