Afbeelding
Foto Pexels

Sportscholen weer open zonder restricties: tips om het trainen weer op te pakken!

Partnercontent

25 februari is het eindelijk zover: Nederland gaat écht weer open. Zonder de nodige restricties. Geen QR-code voor binnenruimtes, geen mondkapjes meer (afgezien van het openbaar vervoer en als advies voor de kwetsbaren in onze samenleving) en gewone openingstijden. Dat betekent ook dat veel mensen weer kunnen gaan sporten. Zonder enkele voorbereiding (testen, enzovoorts) naar de sportschool in Haarlem. Het lijkt wel eeuwen geleden dat dit mogelijk was. Hoe fijn! En hoe nodig. Het is namelijk een feit dat we door de pandemie minder zijn gaan bewegen en massaal kilo’s zijn aangekomen. De zogenaamde coronakilo’s zijn wereldwijd een feit. Hoog tijd om hier nu verandering in te brengen. Zeker met de zomer in het verschiet. 

Maar hoe pak je het trainen in de sportschool weer op? Zeker nu je er zo’n lange tijd tussenuit bent geweest? Met de volgende tips maak jij een vliegende start!

Hoe actief ben jij gebleven? 

Allereerst is het belangrijk om jezelf af te vragen hoe actief je tijdens de sluiting van de sportscholen bent gebleven. Ben je iemand die heel gedisciplineerd thuis work-outs heeft gedaan en iedere dag zijn best deed om de benodigde stappen te behalen? Of heb je het trainen volledig laten versloffen en zat je liever iedere dag met een zak chips op de bank na het werk? 

Er is geen goed of fout, maar dit vertelt wel iets over je conditie op het moment dat je weer gaat trainen. Je weet zelf hoe lang je uit de running bent geweest. Wanneer je je conditie aardig op peil hebt weten te houden, is het goed om nog steeds niet direct op oud niveau te gaan trainen in de sportschool, maar kun je het wel sneller opbouwen. Als je daadwerkelijk maanden stil gelegen hebt, dan begin je eigenlijk weer van voor af aan. 

De juiste begeleiding

De juiste begeleiding is goud waard. Vraag daarom direct een deskundige in de sportschool om hulp om samen met jou een goed trainingsschema te ontwikkelen. Hierbij is het ook goed om naar je persoonlijke doelen te kijken en te ontdekken of deze realistisch genoeg zijn of dat hier nog het nodige aan veranderd moet worden. Start met het aanscherpen van je huidige techniek en ontdek hoe je de trainingen nog efficiënter kunt doen. 

Laat trainen weer een routine zijn

Het is vaak best lastig om de spreekwoordelijke knop om te zetten. Zeker nadat een lange tijd vrij weinig kon. Misschien lukt het je maar niet om de zin en motivatie te vinden om weer naar de sportschool te gaan. De eerste keer is altijd het moeilijkst. Wanneer je eenmaal daar bent, zal je al snel je voorliefde weer vinden voor het sporten. Bovendien is het goed om er weer een routine van te maken. Net zo als dat je zonder nadenken gaat werken, slapen en eten, hoort sporten ook in je dagelijkse ritme zijn verwerkt. Schrijf op welke dagen je gaat sporten en hou je hier ook aan. Na enkele weken zal het routinematig worden en is het daardoor gemakkelijker vol te houden. 

advertentie