Afbeelding
Foto Pixabay

Zo kun je een gezonde levensstijl creëren én behouden

Partnercontent

Gezond eten en genoeg bewegen is belangrijk. Toch lukt het zeker niet altijd om je aan bepaalde gezonde keuzes vast te houden. Zeker wanneer je ervoor kiest om een dieet te volgen, dan worden alle verleidingen ineens extra groot. Het volgen van een dieet is dan ook vaak niet de oplossing. Het gaat erom dat je bepaalde gewoontes blijvend veranderd. Daarmee wordt het niet een tijdelijke oplossing, maar een blijvende levensstijl. Hoe zorg je ervoor dat je je gezonde eetpatroon en andere gezonde keuzes vol blijft houden? Op basis van de tips van Silvia van Verantwoord Afvallen vind je hier een aantal manieren om een gezonde levensstijl te creëren.

Zie het als een levensstijl

Vaak gaat het verlangen om gezonder te gaan leven gepaard met de behoefte om wat kilo’s te verliezen. Wil je verantwoord afvallen, kies dan voor een gezonde levensstijl in plaats van een crash dieet. Dit maakt dat het makkelijker vol te houden is, aangezien je het rustig opbouwt en gaat voor lange termijn resultaten in plaats van het korte termijn effect.

Wat is gezonde voeding?

Een gezond voedingspatroon bestaat niet alleen uit voldoende groente en fruit, maar ook gezonde vetten, volkoren producten en bijvoorbeeld vette vis. Veel mensen eten tegenwoordig minder of helemaal geen vlees of vis. In dat geval moet je producten zoals vette vis vervangen zodat je alsnog de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Vet wordt vaak als een boosdoener gezien, toch is er een verschil tussen gezonde en ongezonde vetten. Ongezonde, oftewel verzadigde vetten zitten in onder andere koekjes en chips en gezonde vetten, oftewel onverzadigde vetten zitten in bijvoorbeeld avocado en noten. 

Zelf koken met verse producten

Een manier om al zoveel mogelijk gezonde voeding binnen te krijgen is door zelf zoveel mogelijk thuis te koken met verse producten. Maak hierbij geen gebruik van pakjes en zakjes. Deze zitten vaak boordevol suikers, vetten en zout en zijn dus geen gezonde keuze. Vaak kun je deze producten ook heel makkelijk vervangen door bijvoorbeeld je eigen kruiden toe te voegen. Op die manier weet je zeker dat je geen rare stoffen toevoegt. Ook kun je eigen lekkernijen bakken in plaats van een pak koekjes uit de supermarkt te kopen. Zo kun je eenvoudig veel minder suiker toevoegen en andere keuzes maken wat betreft ingrediënten. Wanneer je structureel minder suiker eet dan raak je gewend aan de minder zoete smaak, waardoor je uiteindelijk ook veel minder behoefte hebt aan suiker. 

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk

Om dingen voor elkaar te krijgen in het leven is het prettig om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Wil je je gezonde levensstijl volhouden, dan is het verstandig dat niet helemaal alleen te willen doen. Praat erover met mensen in je omgeving en vertel ze over de veranderingen die je wilt gaan doorvoeren. Bijvoorbeeld als je minder suiker wilt eten en de gebakjes op verjaardagen zoveel mogelijk wilt overslaan, dan is het prettig dat mensen in je omgeving daarvan op de hoogte zijn zodat ze je kunnen ondersteunen op zulke momenten. Ook helpt het om erover te praten als het zwaar wordt. Gun jezelf daarnaast ook genietmomenten met wat lekkers. 

Beweging en sport

Naast gezonde voeding past voldoende beweging ook binnen een gezonde levensstijl. Beweging hoeft niet altijd sporten te betekenen, dit kan ook een wandeling zijn. Er wordt aangeraden om minimaal een half uur per te bewegen. Daarnaast  is het belangrijk ook matig tot intensief te sporten. Matige beweging is bijvoorbeeld fietsen of zelfs huishoudelijke taken die intensief zijn. Met intensief sporten ben je echt zeer actief bezig waardoor je hartslag flink omhoog gaat en je gaat zweten. Dit kan bijvoorbeeld hardlopen, voetballen, tennissen, trainen in de sportschool of elke andere sport zijn. Soms is het lastig vrij tijd te maken voor die beweging. Probeer het daarom zoveel mogelijk in het dagelijks leven te integreren. Doe bijvoorbeeld de boodschappen lopend of op de fiets in plaats van met de auto. Neem vaker de trap en niet de lift. Door dit soort kleine dingen aan te passen, lukt het al veel sneller de bewegingsdoelen te behalen. 

Stoppen met roken

Een gezonde levensstijl gaat natuurlijk niet alleen over voeding en beweging. Ook mentale gezondheid hoort daarbij. Maar ook gewoontes zoals stoppen met roken horen bij een fitte levensstijl. Het is daarom aan te raden bij een gezonde levensstijl te stoppen met roken en te matigen met alcohol. Heb je moeite met het stoppen met roken en lukt dit je niet alleen? Kijk dan naar de mogelijkheden voor hulp bij het stoppen met roken. Ook dit hoef je zeker niet alleen te doen. 

advertentie