
Moeder en wijnprofessional gooit carrière om en verovert huiskamers
HAARLEM De horecasector ligt voor de tweede keer bijna volledig stil. Bij het Haarlemse familiebedrijf WijnSpijs.nl lanceerden ze - midden in de corona uitbraak - de WijnSpijs Academy: een online videoplatform voor culinaire cursussen. Want uit eigen onderzoek van de Academy was tijdens de eerste lockdown gebleken dat meer dan de helft van de mensen geen idee had wat hun persoonlijk wijnsmaak was. Het ontwikkelen van een basiscursus gericht op het (her)ontdekken van de persoonlijke (wijn)smaak leek een logische eerste stap. En dat bleek een schot in de roos. De tweede cursus liet niet lang op zich wachten.
De lancering van de eerste cursus ‘ontdek je smaak’ in augustus 2020 bleek succesvol. Ruim 750 cursisten volgden - in hun eigen woonkamer - de online wijncursus. Bekende wijnschrijvers als Harold Hamersma en Onno Kleyn onderschreven de cursus en het presentatietalent van Laura Lemmens (34). Maar deze moeder, onderneemster en wijnprofessional kan zich nog goed herinneren hoeveel flexibiliteit er nodig was om haar carrière en het bedrijfsmodel om te gooien. Als onderneemster en jonge moeder is het veel ballen in de lucht houden. “De wereld van je bedrijf en het gezinsleven staan tegelijkertijd volledig op zijn kop door iets ongrijpbaars als het coronavirus en de horeca lockdowns. WijnSpijs.nl is een culinair familiebedrijf, waarvan onze medewerkers, onze partners maar ook mijn gezin en ik afhankelijk zijn, dus dat was flink schrikken en heel snel schakelen”.
Samen met Miele Nederland en de oudste wijnhandel van Nederland de Bruijn Wijnkopers ontwikkelde Lemmens de tweede online culinaire cursus: ‘Wijn & Spijs, combineren kun je leren’. De cursus gaat over het combineren van wijnen met gerechten. Marketing directeur van Miele Nederland Patricia Slootjes: “De cursus biedt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier hoogwaardige kennis over het combineren van eten en drinken op te doen. Laura weet op een luchtige en prettige manier de kennis en dynamiek van proeven, koken en het combineren van wijn en spijs over te brengen. De cursus gaat over het toegankelijk maken van de Bourgondische lifestyle, kwaliteitsproducten, mooie smaken, goede wijnen en perfecte wijn-spijs combinaties. En daar past Miele uitstekend bij.”
Mede-eigenaar van De Bruijn Wijnkopers, Marianne de Bruijn gaat met haar tijd mee, “We bestaan sinds 1772 en door de eeuwen heen is De Bruijn wijnkopers relevant gebleven, innoveren is de enige manier om te blijven bestaan. Het partnership met de WijnSpijs Academy is een voorbeeld van een innovatieve samenwerking omdat de cursus zorgt dat wij met onze wijnen een nieuwe doelgroep aanboren.”