Afbeelding
Eigen Foto

De Blauwe Tram terug in Haarlem

Verkeer en vervoer

HAARLEM Het was afgelopen weekend een belangrijk moment voor de reconstructie van het NZH tweeling-tramstel A619/A620 uit 1932. Zaterdag 10 april werd als eerste het casco van rijtuig A619 bij de werkplaats van Stichting De Nieuwe Blauwe Tram in Haarlem aangekomen. Zodra begin mei ook het tweede rijtuig is gearriveerd, gaan vrijwilligers van de stichting aan de slag om het tweeling-tramstel van de befaamde Blauwe Tram verder af te bouwen. Het is de bedoeling dat de tram in 2024 – honderd jaar na de introductie van de Blauwe Tram – gereed is.

De Noord-Zuid-Hollandse Tramwegmaatschappij, kortweg NZH, bestelde de tweeling-trams van de serie A600 in 1932 voor de elektrische tramlijn Haarlem-Leiden. Toen deze lijn in 1949 werd gesloten, verhuisden de A600'en naar de lijnen rond Leiden en Den Haag, waar ze tot 1961 dienst hebben gedaan. Helaas zijn alle trams hierna gesloopt.

De tweeling-tramstellen van de NZH behoorden in 1932 tot de modernste trams ter wereld. De Haarlemse tramfabriek J.J. Beijnes had de nieuwe trams als gelede rijtuigen ontworpen om hiermee te voldoen aan de eis van de gemeente Haarlem dat trams binnen de stadsgrenzen niet langer mochten zijn dan 10 meter. De twee rijtuigen waren vast aan elkaar gekoppeld, maar hadden wel een eigen rijtuignummer. De tweeling-tramstellen van de NZH waren beeldbepalend voor het bedrijf en hebben een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de noord-westelijke Randstad.

Stichting De Nieuwe Blauwe Tram legt zich al enkele jaren toe op de reconstructie van de A619/A620. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de oorspronkelijke tekeningen van de firma Beijnes, die werden teruggevonden in het Spoorwegmuseum. De casco's en enkele andere belangrijke onderdelen worden nieuw gebouwd, maar er wordt ook gebruik gemaakt van originele onderdelen uit de historische trams.

Meer informatie over het project is te vinden op: denieuweblauwetram.nl

Afbeelding
advertentie
advertentie