
Wethouder Berkhout laat weten: “30 km per uur wordt de norm."
(Archief)Maximumsnelheid in 53 Haarlemse straten naar 30 km/uur, rest van Haarlem volgt
HAARLEM Een van de beste manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren is door de snelheid te verlagen. In Haarlem zijn 53 straten geschikt om direct om te zetten naar 30 km/uur wegen en dat gaat de gemeente Haarlem dan ook op korte termijn doen. Het college heeft dat woensdag 18 januari besloten.
Wethouder Berkhout laat weten: “30 km per uur wordt de norm. We maken een plan hoe we dit in de hele stad gaan invoeren en beginnen meteen waar dat kan. Daarom gaat de snelheid nu al omlaag in 53 straten in de Planetenwijk, de Bomenbuurt, Delftwijk en de Krim.’.
MEER RUIMTE VOOR FIETS Het is de bedoeling dat Haarlem, ondanks de toenemende groei, bereikbaar, veilig en leefbaar blijft. In het afgelopen jaar vastgestelde mobiliteitsbeleid is daarom onder andere besloten tot het creëren van meer ruimte voor de fiets. Door de snelheid voor auto’s omlaag te brengen wordt het veiliger en ontstaat deze ruimte. In het ook nieuw vastgestelde verkeersveiligheidsbeleid is veel aandacht voor de veiligheid voor fietsers en voetgangers. De invoering van 30 km/u in de hele stad is hier daarom ook in opgenomen.
30KM/U ZONES In 53 Haarlemse straten gaat de maximumsnelheid de komende maanden al van 50 km/u naar 30 km/u. Drie straten waar de maximum snelheid al 30 km/uur is, sluiten naadloos aan bij de nieuwe 30 km/u zones. Bewoners ontvangen deze week een brief met informatie over het besluit. Een lijst met alle straten waar 30 km/uur binnenkort gaat gelden is HIER te vinden.
De maximum snelheid wijzigen is vaak niet mogelijk zonder ingrepen in de inrichting van een weg. Dat kost veel tijd en geld. Hoe en wanneer 30 km/u wordt ingevoerd in de straten van de rest van de stad wordt later dit jaar uitgewerkt in een plan van aanpak. In het plan zitten enkele uitzonderingen zoals hoofdroutes voor de auto en het OV.
Voor deze eerste 53 straten geldt dat de huidige inrichting zich al goed leent voor de maximum snelheid van 30 km/uur. Door de verkeersborden te wijzigen wordt het ook mogelijk voor de politie om op de nieuwe snelheid te handhaven.
Haarlem is niet de enige stad die de snelheid verlaagt. Andere steden zoals Utrecht, Rotterdam, Groningen en Amsterdam werken ook aan plannen om de snelheidsverlaging door te voeren.