Afbeelding
Eigen Foto

ChristenUnie tandem trotseert storm bij tocht langs fietsknelpunten

Verkeer en vervoer

HAARLEM Er valt nog veel te verbeteren aan de fietsroutes in Zuid-Kennemerland. Om dit zelf te ervaren gingen ChristenUnie lijsttrekkers Frank Visser (gemeente Haarlem) en Frank Cornet (gemeente Velsen) vrijdag op een tandem twee noord-zuid fietsroutes verkennen tussen beide gemeenten. Conclusie: er zijn nog veel barrières en het fietscomfort moet beter. “Juist tijdens een storm merk je hoe vervelend die knelpunten zijn omdat je moet omfietsen en door onnodig veel hobbels minder comfortabel op je fiets zit”, aldus de beide lijsttrekkers.

Op de heenweg fietsten de lijsttrekkers vanaf Plein 1945 in IJmuiden via de Hoofdstraat in Santpoort-Noord en de Westelijke Randweg naar station Heemstede-Aerdenhout. Frank Cornet: “Zowel bij de Zeeweg in IJmuiden als bij de Broekbergerlaan in Santpoort-Noord ontbreekt een fietspad terwijl daar veel auto’s rijden. Snelheidsverlaging kan deze wegen veiliger maken, maar sowieso moeten hier gewoon fietspaden komen!”. Het grootste knelpunt ligt echter op de gemeentegrens tussen Velsen en Haarlem. Frank Visser: “Het nieuwe fietspad langs de Westelijke Randweg eindigt abrupt bij het Delftplein in Haarlem Noord. Fietsers moeten daarom dwars door Haarlem rijden langs een drukke route. Er wordt al jaren gesproken over een nieuw fietspad naar het Schoterkerkpad. Dat moet er snel komen! Ook moet de fietsroute tussen Santpoort-Zuid en Haarlem veiliger en comfortabeler. Daarom willen wij vanaf het station naar het begin van het Schoterkerkpad een geasfalteerde fietsstraat.”

De rest van de route naar Heemstede is haast een kaarsrechte lijn. Toch zijn ook hier nog veel fietsknelpunten. Visser: “Jammer dat er nog steeds geen fietspad ligt aan het eind van de westelijke randweg aan de westzijde. Er is wel een voetgangerstunneltje naar Haarlem Hoog maar dan moet je als fietser afstappen en dat kost tijd. Erger is dat je als fietser op veel stukken uit elkaar trilt. Of je nu fietst aan de oost- of aan de westzijde van de Randweg, je komt hele slechte stukken tegen. En dat terwijl dit een aantrekkelijke fietsroute zou kunnen zijn, zonder omwegen. Haarlem moet wat betreft de ChristenUnie het onderhoud van deze route verbeteren en bijvoorbeeld van de Delftlaan, Lodewijk van Deijssellaan, Parnassiakade en Lorentzkade een fietsstraat maken met rood asfalt.”

Op de terugweg fietsten de ChristenUnie-lijsttrekkers vanaf de Cruquius via Schalkwijk, Parkwijk en Waarderpolder naar de pont in IJmuiden. Visser: “Op deze route moeten fietsers in Haarlem maar liefst drie keer een halve kilometer omfietsen doordat er geen fietsbrug is bij de Geniedijk, geen tunneltje onder de N205 bij de Fuikvaartweg en geen tunneltje onder het spoor bij station Haarlem Spaarnwoude. Wij willen dit soort barrières opruimen zodat het ook voor forenzen aantrekkelijk wordt te kiezen voor de E-bike in plaats van de auto als ze bijvoorbeeld tussen Velserbroek en Hoofddorp reizen.”

In Velsen ligt nog een fietsknelpunt langs de Parkweg. Frank Cornet: “Het is hier flink hobbelen door het gebruik van klinkers en stoeptegels. En waarom moeten fietsers ineens de fietstunnel gebruiken naar de noordzijde van de weg? Wij willen dat het tweerichtingsfietspad aan de zuidkant door wordt getrokken tot aan de Minister van Houtenlaan. Tenslotte moet het Pontplein veel veiliger worden voor fietsers. Het is nu te veel het domein van de auto’s. Ook moet de spitspont blijven varen zodat fietsers tussen Beverwijk en IJmuiden in de spits nooit langer dan 10 minuten hoeven te wachten op de volgende pont”.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie