Arthur van Leeuwe (links) met klant Peter Ruigrok van der Werven.
Arthur van Leeuwe (links) met klant Peter Ruigrok van der Werven. Willem Brand/BDU

Haverkort Juweliers verdwijnt na vijftig jaar met pijn in het hart

Winkels

HAARLEM Veel klanten gaan Haverkort Juweliers missen, zo blijkt uit het bezoek dat het Haarlems Weekblad woensdag 21 september aan de winkel in Centrum Schalkwijk bracht. Extra wrang is dat de zaak, die dit jaar haar vijftigjarige bestaan viert, over een half jaar de stekker eruit trekt. Eigenaar Arthur van Leeuwen: “Weet je dat er verderop een plein naar de eerste eigenaar, Evert Haverkort, is vernoemd?” 

Rond twaalf uur is het een komen en gaan van klanten. Mevrouw Snel gaat Haverkort heel erg missen, zegt ze. Ze komt vanaf 2010 regelmatig in de winkel en zegt bij de occasions altijd wel iets van haar gading te vinden in de vorm van oorbellen of een ring. 

MENEER Peter Ruigrok van der Werven, de zoon van de man die in 1958 met een rijdende wagen Frites van Piet is begonnen, meent dat de oude Haverkort zich in zijn graf zou omdraaien, mocht hij horen hoe de verbouwing van het winkelcentrum is aangepakt. “Ik heb de oude Haverkort rond 1970 nog meegemaakt tijdens vergaderingen van het overkoepelend orgaan van Haarlemse winkeliersverenigingen. Dan spraken we elkaar aan met ‘meneer’, erna gewoon met elkaars voornaam. Het was een degelijke, correcte man. Met Haverkort Juweliers verdwijnt er weer een gerenommeerde zaak. Vroeger had je hier ook drie hele goede herenmodezaken. Die zijn allemaal weg.”

Ondertussen bekijkt Arthur, die samen met zijn vrouw Jiri de zaak in 2005 overnam, in het atelier het Tissot-horloge van klant Peter. “Ik heb twee horloges. Een Seiko, die ik hier heb gekocht en die van Tissot, die ik tijdens een cruise heb gekocht.” De verslaggever kopt de voorzet meteen in: “U ziet wat ervan komt.” Peter lacht. Arthur komt terug en laat weten wat de reparatie zal gaan kosten. Vijf minuten per week achter lopen mag natuurlijk niet, zegt hij, dat mag maximaal anderhalve minuut zijn, voegt hij eraan toe.

LAATSTE DAG “Soms heb je klanten die een reparatie te duur vinden, maar de meesten komen als ze horen hoeveel een ander vraagt dezelfde dag nog terug. Veel reparaties zijn dezelfde dag klaar.” Sommige klanten liet Arthur al weten dat als ze op de laatste dag dat de winkel open is een reparatie willen laten doen, dat nog kan. “Lukt het ons niet die dezelfde dag te maken, dan lever ik het gerepareerde persoonlijk bij de mensen af.”

Een oudere dame komt voor een cadeautje voor haar pasgeboren kleindochter. Arthur stelt kinderbestek voor, vraagt de naam van haar kleindochter en vertelt dat hij die naam kosteloos ingraveert. Binnen vijf minuten loopt de dame gelukkig de winkel uit.

Natuurlijk vindt Arthur het spijtig de zaak te gaan sluiten en dat is nog zwak uitgedrukt. “Vroeger liep het hier op vrijdag en zaterdag vol. Maar er komen geen massa’s mensen meer, de impulskopers zijn we kwijtgeraakt. Iedereen weet dat er een verbouwing van jaren aan zit te komen. Zolang moet je investeren in je huidige klantenkring om daarna te gaan knallen. Voor ons is die periode te lang, ik ben dan al de zestig gepasseerd.” 

Willem Brand

advertentie
advertentie

Meest gelezen

advertentie
advertentie
Logo
advertentie