STOFWOLKEN Tarik Abasri is een van die omwonenden. Zijn huis grenst direct aan het pand van de Albert Heijn. "De werkzaamheden zijn zonder aankondiging vooraf gewoon van start gegaan. Twaalf dagen lang hadden we last van vrachtwagens en bouwmachines. Niet alleen geluidsoverlast, maar ook van stof dat vrijkwam en stank. Mijn vriendin werkt thuis, maar dat was de afgelopen dagen eigenlijk geen doen. Het geboor, gejekker en getril van de woning maakten doorwerken vrijwel onmogelijk. Een telefoontje plegen ging de meeste tijd niet vanwege de herrie. Hoewel er volgens de regels tussen 7 en 22.00 uur gewerkt mag worden, hielden de werklui zich daar niet bepaald aan. En dan was er nog het stof dat van de werkzaamheden afkwam. We waren daar totaal niet op bedacht en hadden met het warme weer de ramen open staan. Tot we ineens dikke stofwolken door het raam binnen kregen".

Nadat de grootste sloopwerkzaamheden achter de rug waren, nam de geluidsoverlast af en meldde de Albert Heijn zich volgens Abasri voor het eerst bij de omwonenden. Alle buurtbewoners kreeg een doosje Merci op de mat met een begeleidende excuusbrief voor de overlast. "In de brief stond vermeld wanneer de werkzaamheden eindigen en dat er bij klachten contact kan worden opgenomen. Er stond echter niet vermeld waarom er nooit een aankondiging van de werkzaamheden is geweest".

TWEEDE EXCUUSBRIEF De vriendin van Abrasi besluit de Albert Heijn een mail te sturen waarin ze haar ongenoegen over de gang van zaken uit. In reactie hierop biedt Albert Heijn nogmaals haar excuses aan voor de overlast. De supermarktketen laat weten dat de volgende dag alle artikelen arriveren om de winkel te kunnen vullen en daarna is het gedaan met de overlast. Ook valt er een tweede excuusbrief bij de buurtbewoners op de mat, geschreven naar aanleiding van klachten van meerdere buurtbewoners. In de brief wordt onder andere uitgelegd hetgeen er met de uitvoerende bedrijven is afgesproken, onder andere dat er alleen tussen 7.00 en 22.00 uur overlast veroorzaakt mag worden. Daarnaast stond de openingsdatum van 16 juni vermeld met de tekst dat Albert Heijn de buurtbewoners graag verwelkomt in de nieuwe winkel. 

ASFALTDAMPEN Dat is aan Abrasi voorlopig niet besteed, want juist als hij denkt dat alle ellende achter de rug is, merkt hij een doordringende lucht in huis. "We zaten ineens te ontbijten in een teer- of asfaltlucht, het hele huis stonk ernaar. Ik weet niet precies wat het was, maar ik weet wel dat asfaltdampen kankerverwekkend zijn. In ieder geval prikten onze ogen, waren de luchtwegen zijn geïrriteerd en hadden we stekende hoofdpijn". Abrasi besluit een kijkje bij de nieuwe supermarkt te nemen en treft buiten een groot vat met dampende zwarte prut staan. "Mijn lichaam reageerde afkerend en eigenlijk wilde ik weg maar, ik wilde toch iemand spreken over deze onveilige situatie. De werklui bevonden zich in de parkeergarage van de vestiging, een plek waar je vanwege de gevaarlijke stoffen en het extreem harde geluid niet wilt zijn zonder de juiste bescherming. Achterin zag ik een persoon met hesje van AH Vos een filmpje maken van de asfaltwerker die ondertussen in het beton aan het zagen is". 

Het blijkt nog niet eenvoudig om uit te zoeken wie er op de plek van de werkzaamheden nou de verantwoording heeft, maar uiteindelijk krijgt Abrasi toch een leidinggevende te spreken die er vooral op uit lijkt om escalaties te voorkomen. Wel laat hij de medewerker die met het gloeiendhete asfalt bezig is weten dat 'deze gevaarlijke situatie' snel opgelost moet worden. "Dat eindigde in het simpelweg verplaatsen van de ton met asfalt".

Nu de winkel eenmaal open is, kunnen Tarik Abasri en zijn vriendin weer rustig slapen zonder herrie en stofwolken die het huis naar binnen waaien. Maar in de nieuwe Albert Heijn aan de Spoorwegstraat zullen ze zich voorlopig niet vertonen, hoe mooi de winkel ook geworden is.