V.l.n.r. Vrijwilliger Frits Beukema en coördinator Paul van der Hoorn van Thuisadministratie Humanitas Zuid-Kennemerland.
V.l.n.r. Vrijwilliger Frits Beukema en coördinator Paul van der Hoorn van Thuisadministratie Humanitas Zuid-Kennemerland. Sutiah van Netten

Humanitas biedt hulp op maat bij Thuisadministratie

Nieuws

HAARLEM "Bij Thuisadministratie van Humanitas Zuid-Kennemerland helpen ervaren vrijwilligers de deelnemers bij het orde brengen en houden van hun administratie. Het doel is dat deelnemers uiteindelijk zelf de administratie gaan doen", vertelt coördinator Paul van der Hoorn van Thuisadministratie Humanitas. De hulp is tijdelijk en kosteloos.

Sutiah van Netten

Coördinator Paul van der Hoorn en vrijwilliger Frits Beukema hebben vroeger allebei bij een bank gewerkt. Vrijwilligers hoeven overigens niet per se uit het bankwezen te komen, want ze krijgen de juiste training en begeleiding van Humanitas om deelnemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Thuisadministratie van Humanitas is bedoeld voor iedereen met een hulpvraag over administratie en biedt direct praktische hulp op maat aan. "Het is belangrijk dat mensen de eerste stap zetten door contact met ons op te nemen. Op basis van het intakegesprek match ik een deelnemer aan een vrijwilliger. Er is onderling een goede communicatie. Als een vrijwilliger bijvoorbeeld ziet dat een deelnemer met meerdere problemen te maken heeft, dan is het soms nodig om de hulp in te schakelen van derden", aldus coördinator Paul.

Vrijwilliger Frits komt in de praktijk soms schrijnende situaties tegen. "Het komt voor dat deelnemers om verschillende redenen hun post niet meer openmaken en dan stapelen de rekeningen al snel op. Er zijn deelnemers die een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt zoals het overlijden van een dierbare of een scheiding. Een hoge leeftijd, ziekte of een handicap kan ook een rol spelen. Het zijn allemaal mensen met een bijzonder verhaal. Ik ben dankbaar dat ik hen kan helpen met de administratie", vertelt Frits.

De deelnemers kunnen met hun administratie op kantoor komen of er komt een vrijwilliger bij hen thuis. "Het is belangrijk dat deelnemers als eerste overzicht en inzicht krijgen in hun financiële administratie. Soms moet er gebeld worden met instanties, gemeente en schuldeisers. Ik help hen daarbij, maar de deelnemers moeten het uiteindelijk zelf doen", legt Frits uit.

Coördinator Paul voegt toe: "Veel deelnemers vinden het moeilijk om hun problemen op tafel te leggen. De hulpvraag van deelnemers en sociale instellingen komt vaak redelijk laat. Mijn advies is om zo vroegtijdig mogelijk onze hulp in te schakelen. Thuisadministratie werkt ook preventief, want door de administratie goed aan te pakken kan het deelnemers uit de schuldsanering houden."

Thuisadministratie van Humanitas Zuid-Kennemerland biedt mensen graag een helpende hand. Zet de eerste stap liever te vroeg, dan te laat. Het kantoor van Humanitas Zuid-Kennemerland is gevestigd op de Wilhelminastraat 12 in Haarlem. Vrijwilligers zijn ook altijd van harte welkom. Contact opnemen kan via: 023-5673440 of mail: thuisadministratie.zkl@humanitas.nl

Voor meer informatie kan men een kijkje nemen op de website: www.humanitas.nl/zuid-kennemerland

advertentie