Actiecomité Engelandlaan biedt 800 handtekeningen aan
HAARLEM Actiecomité Engelandlaan geen racebaan! verraste donderdag 19 oktober de gemeenteraadsvergadering. Er werden meer dan 800 handtekeningen van Europawijkers aan burgermeester Jos Wienen en wethouder Cora-Yfke Sikkema aangeboden.
29Woordvoerder Sywert Schadenberg bericht: ,,We startten het burgerinitiatief voor een verkeersveilige Europawijk tien dagen geleden. Er komt overweldigende steun uit de wijk van bewoners en winkeliers. Wij willen, dat er in de Europawijk geen snelheidsverhoging naar vijftig kilometer per uur komt en dat de buurt zo wordt ingericht dat te hard rijden onmogelijk is. Mensen staan echt in de rij om te tekenen.''
STEUN Het actiecomité spoot zondag 3 september met krijtverf verkeersborden op de locatie waarom het in hoofdzaak draait. ,,Op de Engelandlaan wordt veel te hard gereden en dat zij we zat. We willen een veilige laan voor bewoners en scholieren. De plannen om de snelheid te verhogen moeten echt van tafel.''
Na een optocht van leerlingen en een bijeenkomst met buurtbewoners besloot de groep een burgerinitiatief te beginnen voor de hele Europawijk.
,,Wij wonen aan de Engelandlaan, maar al snel kwam er steun van bewoners uit de Belgiëlaan, de Italiëlaan, de Laan van Angers en andere straten in de buurt. Nu vragen we om een verkeersveilige Europawijk. We hebben in tien dagen al ruim 800 handtekeningen opgehaald, met ondertussen al 25 vrijwilligers.''
REMWEG Voor vrijdag 20 oktober werd een remwegdemonstratie gepland, in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. Een spectaculair evenement om te laten zien welk effect snelheid heeft op de remweg van auto's. Daarvoor werd de Engelandlaan een uur lang afgesloten voor verkeer. Een instructeur liet eerst zien hoe lang de remweg is van een auto die 30 kilometer per uur rijdt en daarna van een auto die 50 kilometer per uur rijdt. ,,De remwegdemonstratie was een groot succes; een flinke opkomst en een voor bewoners en automobilisten heel duidelijk gemaakt verschil in remweg. De conclusie: dertig kilometer per uur geeft nog voldoende tijd om tot stilstand te komen bij een overstekend kind of huisdier. Bij vijftig kilometer per uur is een auto eigenlijk altijd te laat met remmen; met fatale gevolgen. Een zeer indrukwekkende demonstratie dus.''
Te hard rijden in woonwijken bleek het meest gemelde probleem bij Veilig Verkeer Nederland, dat bij deze gelegenheid tevens het Buurtlabel Veilig Verkeer overhandigde.
Er worden voor de komende tijd meer actiemomenten in het vooruitzicht gesteld. Schadenberg sluit in dat verband niet uit dat de Engelandlaan vaker wordt afgesloten. ,,We gaan ook door met handtekeningen ophalen, want iedere Europawijker moet de kans krijgen voor dit burgerinitiatief te tekenen. Voor de bewoners en de scholieren zullen wij ons blijven inzetten.''